fbpx
Poradniki

Jakie są koszty reklamy w Internecie?

Jakie są koszty reklamy w Internecie

Dobry produkt albo wyjątkowa jakość świadczonych usług to początek drogi do sukcesu sprzedażowego. Następnie klienci muszą dowiedzieć się o ich istnieniu. A jak taką informację przekazać szybko do maksymalnie szerokiej grupy docelowej? To proste, wystarczy wykorzystać miejsce, w którym każdy z nas spędza wiele godzin dziennie – Internet.

Marketing internetowy to jedna z najbardziej skutecznych metod dotarcia z reklamami do szerokiego grona potencjalnych klientów. Dla skuteczności działań znaczenie ma to, jaką formę reklamy wybierzemy i gdzie zostanie ona umieszczona.

Dla reklamodawców najważniejszy jest efekt, jakim jest wzrost sprzedaży, ale każdy z nich ma na uwadze także koszty reklamy w Internecie. Zanim więc zapadnie decyzja o kształcie i zasięgu kampanii, warto poznać cennik reklam internetowych.

Poniższy artykuł ma na celu przybliżyć czytelnikom następujące zagadnienia:

  • Czym jest marketing internetowy?
  • Jakie są formy reklam w Internecie?
  • Jak pracować nad reklamą w Internecie?
  • Pozycjonowanie stron
  • Pozycjonowanie samodzielne czy za pośrednictwem agencji SEO?
  • Cennik reklam internetowych GoogleAds
  • Ile kosztują reklamy na Facebooku?
  • LinkedIn – cennik kampanii

Czym jest marketing internetowy?

Marketing w znaczeniu ogólnym to zespół działań podejmowanych w firmie w celu wsparcia sprzedaży produktu lub usługi. Zazwyczaj są to planowe kampanie marketingowe, które także wzmacniają rozpoznawalność marki, pozytywnie oddziałują na PR firmy. Marketing internetowy to jedna z odmian marketingu, w której działania prowadzi się w sieci, gdzie wyszukuje się potencjalnych nabywców produktu.

Przeczytaj również: Czy warto mieć bloga firmowego?

Marketing internetowy obejmuje między innymi generowanie ruchu na stronach, wykorzystanie blogosfery i social mediów, tworzeniu programów partnerskich. Najszerszym obszarem jest generowanie ruchu, które obejmuje:

  • Optymalizację SEO
  • Budowanie linków
  • Content marketing (tworzenie i rozpowszechnianie przydatnych treści),
  • Reklamy płatne (GoogleAds, Youtube, LinkedIn, Facebook).

Wielkim wyzwaniem dla firm działających w obszarze marketingu internetowego jest ciągły postęp technologiczny, w tym pojawianie się innowacyjnych platform, do których trzeba dostosować swoje działania. Twórcy kampanii muszą także mieć na uwadze wciąż rosnące wymagania wyszukiwarek internetowych – zmiany algorytmów zmuszają do tworzenia tekstów wysokiej jakości. Nie da się również skutecznie działać w Internecie bez znajomości podstaw psychologii zachowań społecznych w Internecie.

Czy marketing internetowy i reklama to różne pojęcia?

Marketing internetowy to pojęcie bardzo szerokie, w skład którego wchodzi reklama internetowa. Oczywiście bez reklamy rozumianej w sposób tradycyjny nie ma skutecznych działań e-marketingowych. Jednak ograniczanie roli reklamy do migającego na stronie obrazka, to za mało.

Reklama musi wspierać to, co w marketingu internetowym jest podstawą, czyli ruch organiczny. Takim mianem określa się ruch, który napędza się samoistnie, a do jego budowania są wykorzystywane polecenia, udostępnianie czy pozyskiwanie leadów (generowanie zainteresowania produktem).

Reklama w Internecie może mieć różne formy, zasięg oraz zróżnicowane koszty.

Jakie są formy reklam w Internecie?

Marketing internetowy wykorzystuje wiele rodzajów reklamy. Na obecnym etapie rozwoju technologicznego najważniejsze formy reklam internetowych to:

  1. Pozycjonowanie.
  2. Kampanie w GoogleAds:
    • Tekstowa i produktowa reklama w wynikach wyszukiwania,
    • Graficzna reklama,
    • Reklamy na YouTube,
    • Remarketing.
  3. Reklama na Facebooku.
  4. Reklama w LinkedIn.
  5. Instagram, Pinterest i inne social media.

Jak pracować nad kampanią reklamową w Internecie?

Wielu reklamodawców pomija ten ważny aspekt, powierzając zadanie zaplanowania i przeprowadzenia kampanii profesjonalnym agencjom reklamowym. Niezależnie jednak od tego, czy samodzielnie przygotujemy kampanię czy zlecimy ja podmiotowi zewnętrznemu, schemat działań jest tożsamy. Więc co należy robić po kolei:

1.     Ustalić treść komunikatu.

Treść przekazu zależy od tego, jakie są cele kampanii. Jeśli chcemy sprzedać szybko i dużo, to skupmy się na naszym produkcie. Jednak, gdy kampania ma za zadanie budowanie świadomości marki, rozszerzanie jej zasięgu, utrzymanie relacji z klientami i podtrzymanie zaangażowania tych, którzy kiedyś skorzystali z naszej oferty, to treści komunikatu będą inne. Kampania promująca coś nowego różni się od kampanii przypominającej, więc najpierw czeka nas analiza naszego produktu, wybór formy kampanii a wreszcie sformułowanie treści komunikatu reklamowego.

2.     Określić grupę docelową.

Właściwie trudno jest to działanie oddzielić od opisanego powyżej, gdyż grupa docelowa w dużym stopniu determinuje treść komunikatu, ale zakładając że komunikat oparty jest wyłącznie na analizie produktu, to rzeczywiście mamy dwa odrębne zadania.

W grupie docelowej ważne jest wiele kryteriów: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, rodzaj aktywności zawodowej, pełnione funkcje, dochody, stan rodzinny, zainteresowania.

1.      Wybrać sposób komunikacji oraz kanały przekazu dostosowane do grupy docelowej.

To działanie wymaga dobrej znajomości zachowań społecznych w sieci. Decydując o wyborze sposobu komunikacji miejmy na uwadze przede wszystkim wiek grupy docelowej – starszych klientów lepiej szukać korzystając z listy mailingowej lub umieszczając reklamę na Facebooku, a Milenialsów, którzy nie reagują na klasyczną formę reklamy, pozyskamy wykorzystując gotowość do angażowania się w różne akcje. Bardzo dobrym kanałem będzie blogosfera lub filmy umieszczane na YouTube czy TikTok.

Największą zagwozdkę reklamodawcy mają z pokoleniem Z. To grupa pewnych siebie i świadomych ludzi, którzy nie ulegają urokowi i wpływom celebrytów. Ich świat jest realny – tu i teraz i w taki sposób chcą też kupować. Jako jeden z pierwszych zrozumiał to i wykorzystał Netflix, stwarzając możliwość oglądania od razu całych sezonów seriali. Pokolenie Z nie rozstaje się ze smartfonami, preferuje krótkie komunikaty nacechowane indywidualnym podejściem do klienta.

2.      Przemyśleć i zaprojektować stronę wizualną reklam.

Zdemoralizowani wizualnie współcześni mieszkańcy Ziemi już nie reagują na błyski i kolory. Tu liczy się także psychologia pokoleniowa – wybór kolorów, dźwięków, kształtów dopasowany do grupy docelowej.

Ważne jest także dobranie formy wizualnej do produktu. Czasem warto postawić na kontynuację formuły używanej przez daną markę do lat. Ale odważne kampanie też mają swoje zalety. Zdecydowanie najważniejsze jest jednak sprawdzenie, jak wybrana przez nas forma reklamy będzie funkcjonować w wybranym kanale – na Facebooku nie sprawdzi się rozbudowany tekst, a przycisk „Pomiń reklamę” na YouTube może zniweczyć nasze starania. Podobnie jak wyskakujące okienka z propozycjami innych filmów.

3.      Monitorować ruch w Internecie.

Umieszczając reklamę w Internecie możemy sprawdzać statystyki wyświetleń, kliknięć w link czy innych reakcji (np. polubień).

Mierzenie skuteczności reklam, co przekłada się na ocenę opłacalności kampanii, może być dokonywane przy zastosowaniu wielu wskaźników.  Najczęściej używa się:

  • CPC – cost per click, czyli cena jednego kliknięcia;
  • CPM – cost per mile, czyli cena 1000 wyświetleń;
  • CR – covversion rate, czyli współczynnik konwersji; wyrażany w procentach opisuje zachowania odbiorców pożądane przez reklamodawcę – ich reakcję na reklamę (wypełnienie formularza kontaktowego, rejestracja na stronie, zgoda na newslettera, dokonanie zakupów);
  • CTR – click trought rate, czyli współczynnik klikalności; obrazuje stosunek wyświetleń do kliknięć; wyrażany w procentach.

Monitorowanie skuteczności reklam jest ważne dla naszych finansów. Jeśli zauważymy, że zainwestowane środki nie przynoszą efektów, to możemy zmodyfikować kampanię lub ją zakończyć.

4.      Obserwować działania konkurencji

Oryginalnych produktów nie ma zbyt wielu, więc konkurencja dla większości sprzedawców to codzienność. Jeśli sprzedajemy produkty podobne i działania marketingowe kierujemy do tej samej grupy odbiorców, to sprawdźmy, czy nasze reklamy nie są podobne do tych, które ma konkurencja.

Warto także przeglądać strony producentów niezwiązanych z naszą branżą. To sposób na szukanie pomysłów na nowe kampanie.

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie to działanie, które ma na celu uzyskanie, względnie utrzymanie jak najwyższej pozycji strony w wyszukiwarce na zadaną frazę kluczową. Liczy się uzyskanie pozycji w top 10, gdyż jak wykazują badania, internauci niezmiernie rzadko wybierają pozycje spoza pierwszej dziesiątki.

Wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce ma ruch na stronie, a ten wpływa na rozpoznawalność i wzrost sprzedaży. Pozycjonowanie, choć zupełnie nie przypomina reklamy tradycyjnej, zalicza się do najskuteczniejszych form reklamy internetowej.

Bywa, że pozycjonowanie utożsamiane jest z SEO Search Engine Optimization. SEO, które polega na dostosowaniu strony pod względem technicznym oraz treści do wymagań stawianych przez wyszukiwarki, to jedna ze składowych pozycjonowania. Podstawową zasadą SEO jest umieszczanie tekstów unikatowych, niepowtarzalnych. Obok SEO ważne są także: SEM, linkowanie, content marketing.

SEM Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach to pojęcie mylone z SEO. SEM jest działaniem szerszym od SEO, a nawet można uznać, że SEO to część SEM. SEM to zarówno pozycjonowanie stron jak i optymalizacja czy przeprowadzanie kampanii linków sponsorowanych.

Linkowanie to nie tylko kierowanie odwiedzającego stronę pod adres sprzedawcy czy producenta, ale budowanie sieci wartościowych linków, które są związane ze stronami zajmującymi wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Wielu właścicieli firm podejmuje się samodzielnego pozyskiwania wartościowych linków, korzystając z dwóch, najbardziej popularnych platform w Polsce: Linkhouse i Whitepress.

Marketing treści – content marketing ma za zadanie stworzyć wizerunek ekspercki firmy. Popularną formą reklamy stosowaną w tym obszarze są artykuły sponsorowane. Content marketing to także prowadzenie blogów branżowych, poradników z wysokiej jakości tekstami, rozsyłanie newsletterów, redagowanie i nieodpłatne przekazywanie e-booków wybranym odbiorcom, organizowane webcastów. Content marketing pokazuje firmę jako eksperta w danej dziedzinie, który chce podzielić się z ludźmi swoją wiedzą i doświadczeniem.

A teraz krótko o wcześniej wspomnianych platformach wspomagających publikację artykułów sponsorowanych na temat firmy.

Platforma Whitepress

Zamawiając kampanię marketingową w WhitePress można zlecać zadania kompleksowe lub ograniczać się do zakupu jednej usługi. Jako przykład może służyć publikacja artykułu sponsorowanego. Klient zamawiający usługę może dostarczyć własny tekst i ograniczyć się do wyboru miejsca czy miejsc publikacji. Można także skorzystać z doświadczenia współpracujących z Whitepress copywriterów, w których gronie jest wielu dziennikarzy. Zamawiający przesyła wytyczne do artykułu, wybiera autora i długość tekstu, a potem czeka na gotowy artykuł, który może poprawić i ocenić.

Whitepress potencjalnym reklamodawcom oferuje dostęp do kilkudziesięciu portali, a to oznacza możliwość publikowania tam artykułów sponsorowanych czy wykorzystania portali do budowania sieci linków.

Platforma Linkhouse

Korzystając z drugiej platformy Linkhouse, również się nie zawiedziemy. Tu współpraca w zakresie tworzenia i publikowania reklam internetowych doprowadzona jest również do perfekcji.

Za pośrednictwem Linkhouse reklamodawcy mają dostęp do bazy serwisów liczącej około kilkadziesiąt stron. Przy takich zasobach budowanie sieci linków już na starcie pozostawia w tyle konkurencję.

Oprócz możliwości publikacji artykułu sponsorowanego na temat swojej firmy, w Linkhouse możemy także zdecydować się na gotowe produkty, jak:

  • Katalogowanie stron
  • Pozycjonowanie lokalne
  • Relinkowanie
  • Marketing rekomendacji
  • Dodawanie ogłoszeń
  • Pakiety SEO
  • Linki z forów
  • Linki z profili
  • Zaplecza SEO
  • Blasty
  • Podlinkowanie
  • Audyty i raporty SEO

Jeśli prowadzisz biznes za granicą, wówczas możesz zakupić w Linkhouse wizytówki NAP bądź skorzystać z możliwości budowy zaplecza.

Pozycjonowanie samodzielne czy za pośrednictwem agencji SEO?

Pozycjonowanie nie jest zwykłą reklamą. Uzyskanie jak najwyższej pozycji przy wyszukiwaniu polegającym na wpisaniu fraz w oknie wyszukiwarki, to umiejętność łącznego wykorzystania wielu narzędzi. Trafność dobranych przez nas słów kluczowych nie może być dziełem przypadku. Jeśli zdecydujemy się na samodzielne pozycjonowanie stron nie zapłacimy nic za obsługę (ale za zakup artykułów sponsorowanych już tak), jednakże musimy mieć świadomość, że dodatkowo czeka nas:

  • dobór fraz kluczowych;
  • tworzenie treści;
  • optymalizacja witryny;
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych;
  • planowanie struktury witryny
  • i wiele innych zabiegów…

Nawet jeśli potrafimy robić to wszystko, to czy wystarczy nam czasu?

Ryzyko jest duże, gdy brakuje nam wiedzy i doświadczenia. Brak orientacji w obszarze wytycznych Google może skutkować błędami bardziej kosztownymi, niż miesięczna opłata z tytułu umowy z agencją SEO. Wśród najboleśniejszych skutków samodzielnego pozycjonowania bez posiadania wiedzy i umiejętności są:

  • spadek ruchu na stronie;
  • spadek ruchu w sklepie i związany z nim spadek przychodów;
  • niska pozycja w wynikach organicznych lub całkowity brak widoczności w Google na bardzo istotne frazy;
  • filtry od Google (kary nakładane na webmasterów naruszających zasady; mogą mieć postać spadku o kilka albo nawet kilkadziesiąt pozycji w wynikach wyszukiwania lub całkowitego zablokowania witryny w Googlach).

Opcją, która pozwoli nam budować markę i sprzedawać produkty, a jednocześnie da nam oszczędności czasu, jest nawiązanie współpracy z agencją wyspecjalizowaną w pozycjonowaniu.

Podsumowując:

Pozycjonowanie we własnym zakresie jest skuteczne tylko wówczas, gdy dysponujemy czasem, doświadczeniem i wiedzą.

Współpraca z agencjami SEO to szansa na  kampanie prowadzone na najwyższym poziomie, skuteczne, a ich bezpieczeństwo gwarantuje permanentne monitorowanie przebiegu kampanii. Poniesione z tego tytułu koszty reklamy w Internecie to z całą pewnością wielce opłacalna inwestycja w rozwój firmy.

Cennik reklam internetowych Google Ads

Kampanie marketingowe przy użyciu Google Ads to jedna z najczęściej wybieranych opcji przez producentów czy sprzedawców. Google Ads to system, na który składa się kilka różnych form reklamy. Wśród nich są:

  • Reklamy w wynikach wyszukiwania – tekstowa i produktowa;
  • Reklama graficzna w sieci reklamowej Google;
  • Remarketing;
  • Reklama na YouTube.

W Google Ads rozliczenia z reklamodawcami za reklamę tekstową lub produktową są dokonywane na podstawie kliknięć (CPC) lub wyświetleń liczonych w tysiącach (CPM).

Koszt reklamy Google Ads zależy od:

  • lokalizacji;
  • wielkości konkurencji;
  • branży;
  • wyników jakości reklamy;
  • doboru słów kluczowych (popularność fraz kluczowych).

Jeśli zleceniodawca chciałby zamówić kampanię Google Ads za pośrednictwem agencji reklamowej do kosztów Google musi dodać koszty agencji. Tego typu podmioty najczęściej ustalają minimalny budżet kampanii za kliknięcia czy wyświetlenia oraz opłatę za obsługę. Opłaty ustala się w odniesieniu do jednego miesiąca.

Koszty reklamy graficznej Google Ads obliczane są na podstawie kliknięć w banner umieszczony w sieci reklamowej Google Display Network. Cena jednego kliknięcia zależy od marki, produktu, branży, konkurencji. Płacąc wyższą stawkę można umieścić bannery na bardziej popularnych stronach. W porównaniu z reklamą tekstową i produktową, czyli reklamami opartymi na pozycji w wyszukiwarce, reklama graficzna jest mniej skuteczna. Większość użytkowników Internetu używa programów blokujących reklamy, stąd bannery nie docierają do znacznego odsetka internautów.

Remarketing

Cennik reklamy internetowej opartej na remarketingu to pozycje liczone w dziesiątkach groszy za wyświetlenie tekstu lub reklamy graficznej tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili stronę reklamodawcy, ale nie dokonali żadnej czynności zaliczanej do konwersji, na przykład włożyli towar do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu lub po otwarciu strony przeglądali jedynie produkty.

Remarketing to forma reklamy stworzona specjalnie na potrzeby handlu internetowego.

Google Ads daje możliwość umieszczania na YouTube reklam video, czyli filmików reklamowych. To rodzaj interaktywnej reklamy, która swoją skutecznością przewyższa reklamy graficzne w sieci reklamowej Google.

Reklamy umieszczane na YouTube można konfigurować na różne sposoby: wyświetlające się przed nagraniem, podczas nagrania lub po jego zakończeniu. Cennik reklam internetowych YouTube przewiduje rozliczenia za:

  1. Obejrzenie dłuższej reklamy, którą można pominąć (CPV – cost per view).
  2. 1000 wyświetleń reklam, których pominąć się nie da (krótkie reklamy Bumper Ads).

Za jedno oglądnięcie dłuższej reklamy płaci się kilka – kilkanaście groszy. 1000 wyświetleń Bumper Ads kosztuje zleceniodawcę od 8 do kilkunastu złotych. Jeśli usługę realizujemy przez agencję SEO łączne koszty muszą uwzględniać opłaty z tytułu usług agencji.

Ile kosztują reklamy na Facebooku?

Facebook to wielość rozwiązań i konkurujących ze sobą formatów reklamowych. Podstawowe działania na Facebooku zmierzają do przekierowania ruchu na strony www, rozszerzenie zasięgu postów, budowania aktywności pod postami (komentarze tekstowe i polubienia), pozyskanie nowych obserwujących.

Koszty reklamy internetowej na Facebooku zależą od rodzaju reklamy, zasięgu reklamy, branży. Więcej należy zapłacić za reklamowanie polegające na promowaniu postów dla węższej grupy odbiorców (przykład – reklamy lokalne promujące miejscowych usługodawców czy producentów). W przypadku reklam, których skutkiem ma być przekierowanie ruchu do witryn, opłata minimalna to kilkadziesiąt groszy. Budowanie społeczności fanów skupionych wokół danego konta to wydatek od kilkunastu groszy do nawet kilkudziesięciu złotych za jedno polubienie.

LinkedIn – cennik kampanii

LinkedIn to ogromna społeczność, do której chce dotrzeć z reklamą swoich produktów coraz większa liczba podmiotów. Ze względu na specyfikę prowadzenia kampanii reklamowych na LinkedInie, nie istnieje cennik reklam w rozumieniu tradycyjnym.

Kampanie reklamowe na LinkedIn opierają się na systemie aukcyjnym. Reklamodawcy sprzedający podobne produkty licytują stawki za reklamę, a ten kto da więcej, może liczyć na wyświetlenie reklamy członkom grupy na LinkedIn.com.

Tworzenie i prowadzenie kampanii reklamowych na LinkedIn nie jest trudne, ale wymaga czasu, stąd zdecydowanie najlepiej jest zlecić owe kampanie wyspecjalizowanym agencjom reklamowym.

Oceń artykuł post
Wiadomości związane
Poradniki

Księgowość online - poznaj ranking 7 programów do księgowania!

Prowadzenie księgowości jest kluczowe w działaniu firmy. Przejrzystość finansów świadczy o…
Więcej
Poradniki

Skuteczna reklama sklepu odzieżowego - od czego zacząć?

Czy poza sprzedażą żywności jest inna dziedzina handlu, która dotyczy tak wielu klientów, jak…
Więcej
Poradniki

Artykuł sponsorowany – definicja, gdzie publikować?

Pozornie nie odbiegają od innych tekstów umieszczanych w prasie lub w sieci. Mają identyczną…
Więcej
Newsletter
Naucz się, jak prowadzić Biznes Przyszłości!

Dołącz do 5 000+ innych osób i pobierz darmowy kurs o tym, jak rozpocząć dochodowy Biznes Przyszłości w 2022 roku. Wpisz swoje imię i adres e-mail poniżej, a otrzymasz natychmiastowy dostęp!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *