fbpx
Poradniki

Czy warto zainwestować w blog firmowy?

Czy warto zainwestować w blog firmowy

To, że blogowanie może być sposobem na dochodowy biznes, wiadomo jest nie od dzisiaj. Ale nie o takich blogach będzie poniższy tekst. Zapraszam Cię do spojrzenia na blog jako narzędzie współgrające z inną działalnością, skojarzone z tą działalnością – blog firmowy, który można uczynić skutecznym sposobem na budowę eksperckiego wizerunku Twojej firmy, marki, produktu.

Co to jest blog?

Najprostsza definicja określa blog jako rodzaj strony internetowej, na której bloger, czyli autor bloga, umieszcza wpisy. Cechą charakterystyczną tych wpisów są zazwyczaj:

  • Chronologiczne uporządkowanie;
  • Spójność tematyczna bloga.

Blogi są przekazami pełnymi ekspresji, przez co zaspokajają potrzebę bycia wyróżnionym, dostrzeżonym, docenionym. To treści służące wypromowaniu siebie, zareklamowaniu kogoś lub czegoś. Treść bloga stanowi źródło przyjemności dla twórcy oraz odbiorców.

Blogi eksperckie to narzędzia edukacyjne o sile i zasięgu przebijającym konwencjonalne środki przekazywania złożonej wiedzy.

Niegdyś traktowano blogi jako formę osobistych pamiętników prowadzonych w Internecie. Obecnie uznaje się je za rodzaj medium komunikacyjnego – ogół blogów tworzonych na całym świecie buduje tak zwaną blogosferę.

Blogi mogą być mniej lub bardziej dynamiczne jeśli chodzi o częstotliwość wpisów. Różni je także objętość treści. Ze względu na odmienne środki wyrazu wyróżniamy blogi:

  1. tekstowe – najczęściej spotykane, swoją formą zbliżone są do wpisów w pamiętnikach czy dziennikach;
  2. linklogi (bloger tworzy rodzaj listy z linkami do ciekawych stron);
  3. mikroblogi – blogi zbudowane z krótkich, lakonicznych wpisów; najczęściej spotyka się je na Twitterze, który ogranicza długość wpisów;
  4. fotoblogi i wideoblogi – tu treść stanowią umieszczane na stronie fotografie lub filmy;
  5. audioblogi – zbiory podcastów, czyli publikacji plików audio.

Aby odbiorcom treści ułatwić poruszanie się w blogosferze, autorzy prowadzą blogi umożliwiające archiwizację, kategoryzację, tagowanie czy komentowanie wpisów. Ta ostania cecha czyni blogi narzędziami interaktywnymi, które budują relacje między członkami społeczności blogosfery. To także aspekt wykorzystywany w blogach firmowych – sposób na nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami, którzy mogą komentować wpisy i zadawać pytania, zanim dokonają zakupu produktu.

Blog firmowy – czy na pewno muszę go mieć?

Oczywiście nie istnieje przymus czy obowiązek prowadzenia blogów firmowych. Wiele firm nie posiada tego rodzaju stron i funkcjonuje. Ale czy na pewno dobrze funkcjonuje?

Za posiadaniem bloga firmowego przemawiają twarde dane liczbowe, które wprost przełożyć można na zyski ze sprzedaży. I tak:

  • 97% firm posiadających blogi łatwiej pozyskuje nowe linki do swoich stron, a indeksowanie podstron w Google owe firmy mają o niemal 450% wyższe, niż firmy nieprowadzące blogów;
  • Spośród 500 najlepszych firm znajdujących się na liście Fortune 500, prawie 40% posiada stronę z blogiem;
  • Aż 60% marketerów twierdzi, że pozyskują klientów za pośrednictwem bloga firmowego.

Jeśli więc poważnie potraktujemy owe dane, mamy szansę zauważyć w blogowaniu firmowym szansę na:

  • Budowę świadomości marki i jej wizerunku;
  • Tworzenie autorytetu – mając ekspertów po swojej stronie stajemy się bardziej wiarygodni, a nasze produkty zyskują na solidności i jakości;
  • Budowanie relacji między firmą a jej klientami;
  • Przyrost sprzedaży.

Blog firmowy powinien być częścią content marketingu. Jest to strategia tworzenia i dystrybucji treści pożytecznych, atrakcyjnych, przydatnych. Zadaniem działań jest najpierw zainteresowanie, a następnie zatrzymanie i skupienie określonej grupy docelowej na realizacji działań. Można zapytać, jakie działania mają być realizowane? Przede wszystkim te, które pozwalają osiągnąć określone w strategii cele. W praktyce wygląda to dość prosto:

pozyskać klienta –> sprzedać mu produkt –> utrzymać klienta, aby wrócił.

Blogi to jedna z wielu składowych tej strategii obok podcastów, e-booków, webinarów, kursów, filmów.

Budowa świadomości i wizerunku marki zaczyna się w momencie poinformowania potencjalnych klientów o produkcie, który posiadamy na sprzedaż. Tworząc blog edukujemy czytelników, a treści eksperckie to najlepsza droga do wzbudzenia zaufania do nas i naszych produktów. Tak postrzegany blog jest niczym innym, jak lejkiem sprzedażowym.

Blog firmowy – czy mnie na to stać?

Pytanie o koszt prowadzenia bloga jest bardzo ważne. Wielu właścicieli firm posiadających ogromną wiedzę o produkcie nie potrafi tworzyć tekstów ani nie ma na to czasu. Muszą więc zatrudnić autorów. W niektórych dziedzinach działalności wymaga się zatrudnienie ekspertów, którzy tworzyć będą teksty o znacznym stopniu złożoności i trudności.

W praktyce oznacza to teksty, za które trzeba słono zapłacić. Jednak zyski z bloga mogą szybko rekompensować nakłady, wszak dobrej jakości blog to wzmożony ruch na stronie, czyli wyższa sprzedaż. Jak to działa? Wysokiej jakości teksty są niczym zanęta, wabik, którego zadaniem jest przekonanie klienta, że na naszą stronę nie trafił przypadkowo. Zanim tak się stanie, czasem musi upłynąć wiele dni czy nawet tygodni. W tym czasie musimy serwować klientowi systematycznie kolejne porcje wiedzy i emocji. Aż wreszcie nadejdzie dzień, w którym klient kliknie w link do zakupów.

Nasz klient zaufał ekspertom i kupił nasz produkt. Jeśli w praktyce sprawdzi się wszystko to, co obiecano mu w tekstach blogowych, to nie tylko wróci po nasz kolejny produkt, ale stanie się ambasadorem naszej marki i poleci ją innym.

Podsumowując: na blogach nie warto oszczędzać. To sprawdzone mechanizmy, które przynoszą zysk. Ale… No właśnie, jest jakieś ale… Dochód przyniesie nam tylko taki blog, na który łatwo trafić, więc bez SEO ani rusz!

Lekkie pióro czy pozycja w Google?

Pisanie tekstów blogowych na strony firmowe nie może być swobodne i niekontrolowane. Blog firmowy to nie jest zbiór utworów literackich. Cóż nam przyjdzie z tworzenia wspaniałych tekstów, których nikt nie przeczyta?

Bywa tak, gdy autorzy blogów więcej wagi przywiązują do piękna słów, niż do ich znaczenia dla pozycjonowania stron. Czy to znaczy, że mamy pisać dla maszyn, a nie dla ludzi? Ani jedno, ani drugie – trzeba znaleźć kompromis. Blog musi nieść emocje, musi mieć treść przydatną, ale napisaną w taki sposób, aby roboty Google indeksowały stronę wysoko. Najlepiej, gdy treść jest tak dobra, że dzielą się nią internauci w sieci www, w tym social mediach. Mówiąc wprost: bez podstaw SEO nawet najlepsze teksty eksperckie nie zarobią na siebie. Dlaczego? Po prostu –  bez wsparcia Google mało kto na nie trafi, więc o naszej firmie i doskonałych produktach świat się nie dowie.

Blogi prowadzone zgodnie z zasadami SEO mają treści przyjazne czytelnikom – takie teksty są uporządkowane, posiadają nagłówki, boldy, wypunktowania, które przyciągają wzrok i ułatwiają czytanie.

Jak tworzyć blog firmowy?

Oto kilka rad dla planujących stworzenie strony z blogiem firmowym:

1.     Wymyśl tematykę bloga.

Odpowiedź na pytanie o treść bloga jest najważniejsza. Teksty powinny w sposób niezbyt nachalny promować nasz produkt. Nie należy nawiązywać w treści bloga do produktów, których w ofercie sklepu nie posiadamy.

Jeśli chcemy, aby nasz blog miał walory edukacyjne zatrudnijmy do pisania ekspertów. Jeśli sami jesteśmy ekspertami, ale nie po drodze nam z SEO, zatrudnijmy seowców, którzy teksty przez nas napisane dostosują tak, że dobrze się one przysłużą pozycjonowaniu.

2.     Wymyśl kształt i formę bloga.

Trzeba widzieć nie tylko co pisać, ale także jak pisać. Forma bloga jest bardzo ważna szczególnie przy pierwszym kontakcie czytelnika z wpisem. Blog powinien być spójny kolorystycznie i symbolicznie ze stroną firmową. Powinien nawiązywać do produktów. Warto poświęcić nieco pieniędzy i zlecić stworzenie strony, która nie będzie zbudowana na darmowych ogólnodostępnych szablonach i stworzyć niepowtarzalną, oryginalną stronę, która będzie mocno kojarzyć się wyłącznie z naszą marką.

Wpisy na blogu powinny być niezbyt obszerne. Czytelnik powinien mieć możliwość komentowania tekstów. Warto także umieścić na blogu formularz kontaktowy, z którego chętnie korzystają klienci mający pytania o oferty personalizowane.

3.     Zadbaj o treść.

Dbałość o treści rozumiana tu jest jako dbałość o język bloga. Teksty powinny być pisane językiem zrozumiałym, w miarę prostym, ale nie prostackim. Jeśli nasz blog tworzyć będą eksperci przekonajmy ich o takim stosowaniu nazewnictwa specjalistycznego, aby każdy miał szansę zrozumieć treść wpisu bez dodatkowego przeszukiwania zasobów Internetu.

Podczas tworzenia treści pod pozycjonowanie uważajmy, aby nie przesadzić z ilością i rozmieszczeniem fraz kluczowych. Sztuczne upychanie nieodmienionych fraz jest źle oceniane przez algorytmy Google. Używajmy narzędzi do monitorowania treści. Dzięki nim możemy wykorzystywać nowe frazy kluczowe, na które strona pozycjonowana będzie lepiej, niż strony konkurencji.

4. Urozmaicaj blog.

Tworząc blog tekstowy nie zamykajmy się w jego formie. Warto otworzyć się na inne obszary i do tekstów dodawać fotografie, animacje, filmy.

Blog to dobre miejsce, aby pochwalić się sukcesami firmy. Jeśli otrzymaliśmy nagrodę czy wyróżnienie napiszmy o tym, a jeszcze lepiej umieśćmy film z gali, podczas której odbieraliśmy nagrodę. Takie wpisy budzą zaufanie i wzmacniają przywiązanie klienta do marki.

Na blogu warto także pokazywać działalność firmy od kuchni. Przedstawmy się bliżej, pokażmy siedzibę i hale produkcyjne. Opowiedzmy swoją historię. Zapoznajmy z marzeniami i planami na przyszłość.

5. Sprawdzaj działania konkurencji.

Konkurencja na pewno ma blogi – sprawdzajmy więc, co na tych blogach się dzieje. Być może znajdziemy tam inspirację do nowych tematów?

Działania konkurencji warto jednak sprawdzać w kontekście SEO. Specjalistyczne narzędzia pozwalają analizować ruch na stronie i dobierać najlepsze słowa kluczowe. Takie narzędzia sprawdzają pozycjonowanie na poszczególne frazy, w tym na frazy, na które konkurencja pozycjonuje się lepiej, niż my oraz frazy, których my nie używamy, a  które mają wielki potencjał. Zainwestowanie w Senuto, Semstorm czy w inne tego typy oprogramowanie zwróci się na pewno!

5/5 - (8 votes)
Wiadomości związane
Poradniki

Księgowość online - poznaj ranking 7 programów do księgowania!

Prowadzenie księgowości jest kluczowe w działaniu firmy. Przejrzystość finansów świadczy o…
Więcej
Poradniki

Skuteczna reklama sklepu odzieżowego - od czego zacząć?

Czy poza sprzedażą żywności jest inna dziedzina handlu, która dotyczy tak wielu klientów, jak…
Więcej
Poradniki

Jakie są koszty reklamy w Internecie?

Dobry produkt albo wyjątkowa jakość świadczonych usług to początek drogi do sukcesu…
Więcej
Newsletter
Naucz się, jak prowadzić Biznes Przyszłości!

Dołącz do 5 000+ innych osób i pobierz darmowy kurs o tym, jak rozpocząć dochodowy Biznes Przyszłości w 2022 roku. Wpisz swoje imię i adres e-mail poniżej, a otrzymasz natychmiastowy dostęp!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *